BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Ahad, 4 September 2011

AIDILFITRI..KEMENANGAN...FITRAH..

waktu ni penulis solat hari raya di suk sayyarat(pasar kereta) ikhwanul muslimin

ASSALAMUALIKUM .. salam lebaran buat pembaca pk yang selama ini terus setia dalam blog ini. alhamdulillah alhamdulillah bersyukur terhadap Allah dengan lipah rahmat Nya kita masih lagi dapat hidup untuk meneruskan kehidupan kita. ramadhan sudah pun berlalu menutup tirainya, dan membukannya pada tahun hadapan InsyaAllah.

penulis mengikuti program rumah terbuka anjuran isma..dikhairuzzaman


penantian sungguh menyeksakan , penantian raya sungguh mrnderita, itu perasaan yang sering berbolak-balik di dalam hati ini. Hal ini bukanlah satu yang pelik ataupun kelakar kerana di malaysia, hari pertama ramadhan sudah ada iklan raya... jadi raya amat-amatlah penting bukan??? tp yg pelik adalah sikap manusia itu sendiri..

penulis ke mall di rab'ah..

selepas mendengar khutbah raya..



Tetapi …
Adakah kita sedar bahawa aidilfitri memberi 1001 yang sangat bermakna dalam diri setiap umat islam. Aidilfitri adalah bulan kemenangan. Aidilfitri juga adalah bulan kembalinya manusia kepada fitrah. Kemenanagna apa? Fitrah itu apa? Pentingkah raya ini dalam islam?” Puasa pun entah di terima atau tidak nak beraya lah pula”
Banyak persoalan dan pandanagan yang berbeda… sebenarnya sambutan kemenangan diwaktu aidilfitri ini ialah kemenangan umat islam melawan nafsu yang sentiasa menghantui , mengoda , dan membisik-bisik dihati kita setiap hari khususnya bulan ramadhan. Geramkan?? Tetapi itulah cara kita untuk mendapat balasan dan ganjaran daripada Allah. Sekaligus mendapat rahmat dari ALLAH SWT..




mmm…. Fitrah… apa itu fitrah? Semula jadi suci dan bersih. Ya itulah maksud fitrah. Seorang insan yang dulunya putih bersih seprti kain putih itulah fitrah kita. Coraknya, kitalah yang menentukannya .mudah mudahan amalan kita sepanjang bulan ramadhan ini akan membantu kita di padang mahsyar itu nanti.. Ameennn


Walaupun belum terlambat untuk ana mengucapkan selamat hari raya dan maaf zahr dan batin. Semoga aidilfitri tahun ini akan memberi 1001 pengertian buat kita.. dan tidak dilupakan juga selamat enymbut hari merdeka... insyaAllah merdeka akan disusuli n3 lain.. wassalam



0 comments: