BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Isnin, 20 Februari 2012

Orang melayu dan Natrah .... bagaimana pula kita???




Natrah cukup bahagia. Angin Laut China Selatan menerpa wajahnya yang putih melepak, yang tidak sama dengan warna kulit sawo matang kebanyakan penduduk Kampung Banggol di Kemaman, Terengganu. Natrah leka meratah keropok lekor yang digoreng oleh ibu angkatnya, Che Aminah. Dia melihat pohon nyiur tinggi menjulang meliuk lentuk ditiup bayu bagaikan menari sepertimana hatinya yang menari di atas pentas kehidupannya yang penuh dengan nikmat kasih sayang bersama Che Aminah. Hari-harinya dipenuhi dengan warna-warni bahagia kehidupan seorang kanak-kanak bersama Kamariah, seorang budak jepun yang juga diambil Che Aminah sebagai anak angkatnya.




Natrah dibesarkan dengan penuh kasih sayang oleh Che Aminah dalam suasana kampung melayu dan kehidupan masyarakat Islam. Dia diislamkan dan diajar mengaji serta diasuh dengan ilmu fardhu ain yang disyariatkan keatas setiap muslim. Natrah tidak kekok. Dia cepat belajar. Kain batik dan baju kurung pahang sudah menjadi sebahagian dalam hidupnya. Dia juga berjaya khatam Al-quran sebanyak dua kali.



Dahulu dia di Tanah Jawa. Kesulitan hidup keluarga kandungnya menyebabkan dia terpaksa meranduk risiko meninggalkan Tanah Jawa menuju ke Tanah Melayu demi kelangsungan hidupnya bersama Che Aminah. Ketika dia dibawa ke tanah melayu melalui Singapura, tubuhnya dilumur dengan arang bagi mengabui mata tentera jepun dan orang jawa yang terlalu benci terhadap bangsa kulit putih. Che Aminah terpaksa. Jika tidak, mungkin Natrah akan diapa-apakan.

Che Aminah ke Tanah Jawa untuk berniaga. Dia adalah saudagar berlian dan kain batik. Walakin bumi nusantara dijarah penjajah, ia tidak sedikit pun memendekkan langkah Che Aminah untuk melebarkan kawasan perniagaannya. Dia sememangnya sudah terlalu biasa berkelana ke macam-macam tempat.




Di situlah, di Tjimahi, Indonesia, dia hidup berjiran dengan sebuah keluarga tentera belanda. Hubunganya sangat baik dengan isteri tentera itu iaitu Adeline. Dia juga berkawan rapat dengan ibu Adeline iaitu, Nur Louise. Suatu hari Adeline terdesak. Dia terpaksa menyerahkan anak perempuannya yang pada ketika itu berusia 5 tahun bernama Maria Huberdina Bertha Hertogh kepada Che Aminah.

“Aminah, aku bener-bener dalam kesulitan. Aku mohon agar kamu bisa jaga Maria agar beban aku dapat dikurangin. Anggap aja Maria anak kamu sendiri”.

Che Aminah tidak menolak. Dia tahu wanita belanda itu benar-benar dalam kesusahan. Suami Adeline, Sarjan Adrianus Petrus Hertogh ditangkap tentera jepun sejurus angkatan laskar itu mendarat di bumi jawa. Tambahan pula ketika itu orang jawa sangat membenci orang putih seperti keluarga tentera belanda itu.




Sewaktu Sarjan Hertogh dibicarakan di mahkamah tentera jepun, Che Aminah yang simpati dengan nasib Adeline secara sukarela menjadi jurubahasa kepada tentera belanda itu. Dia cukup fasih berbahasa jepun lantaran dia pernah menetap di negara matahari terbit itu selama 12 tahun kerana mengikut suaminya yang menjadi jurubahasa di negara itu. Namun, usai perbicaraan Sarjan hertogh masih kekal dibalik tirai besi.

Hayat Sarjan Hertogh tidak berakhir di dalam bui tahanannya. Dia dibebaskan apabila tentera jepun mengundurkan diri selepas Hiroshima dan Nagasaki menerima ledakan bom atom daripada tentera Amerika Syarikat. Bermula dari itu, dia mula menjejaki anak-anaknya terutama Maria yang dia sendiri tidak tahu entah di mana. Usahanya menemui jalan hampa. Dia dan Adeline kembali ke negara kincir angin tanpa Maria. Namun dia tidak berhenti. Dia meminta usaha mencari Maria diteruskan melalui teman-teman dan pegawai kerajaan Inggeris dan Belanda di tanah melayu dan tanah jawa.



Maria itu adalah Natrah. Che Aminah menukar namanya kepada Nadrah ataupun Natrah. Adeline sendiri sebenarnya pernah menulis surat kepada Che Aminah yang isi kandungannya adalah untuk membenarkan Natrah dijaga mengikut adat dan budaya Che Aminah. Dialah gadis sunti yang cuba dijejak oleh bapanya sendiri iaitu Sarjan Hertogh.

***********

Natrah termenung mengenang nasibnya. Renungannya jauh ke antah-berantah. Dia duduk dihujung katil sambil matanya menyorot pada pemandangan yang terbatas di Girls Homecraft Centre, York Hill, Singapura. Ibunya mendekati.




“Maria, Belanda itu dingin. Enggak macam tempat ini. Bila musim bunga, cukup cantik sekali. Di sana ada bunga tulip”

Natrah menjeling sambil menjawab, “Natrah! Udah berapa kali saya bilang! Panggil saya Natrah! Kenapa ibu kembali? Saya udah baik aja tinggal sama mama saya disini!”.

Adeline terdiam. Dia berlalu meninggalkan Natrah yang masing sangsi dengan nasibnya. Natrah duduk berteleku sambil terkenang-kenang saat bahagianya yang direntap semenjak kehadiran ibubapa kandungnya yang menuntut hak penjagaannya dari Che Aminah.

Suatu masa dahulu, Natrah bebas mengikut mamanya ke mana saja. Sehinggalah dia dikesan di Chukai dan kemudian dengan muslihat bapanya sendiri dia ke Singapura bersama Che Aminah. Di Singapura, Che Aminah menerima telegram dari Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Singapura supaya Natrah diletakkan di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat Singapura.


“Nar usah khuatir. Mama akan sedaya upaya keluarkan Nar dari tempat ini. Tapi Nar jangan lupa mama. Jangan tinggal solat”, kata Che Aminah.

“Baik ma! Nar kangen banget sama Mama. Mama jangan lupa bekalin keropok lekor untuk Nar nanti ya. Nar bosan disini. Nar enggak bisa bicara inggeris dengan gadis-gadis lain di sini. Sebab itu ma mesti keluarkan Nar segera. Tolong ya ma”, rengek si Natrah.

Che Aminah terus memujuk. “Begini aja. Nanti anak Mak Cik Wok, si Mansor boleh ajar Nar bahasa inggeris. Nanti Nar boleh berbual dengan gadis-gadis itu”

“Maksud mama, Nar lama lagi tinggal disini?”, soal Natrah lagi.

Che Aminah tersenyum. Dia tidak menjawab soalan itu. Dalam hatinya bergelora melihat anak angkat kesayangan yang terpaksa berpisah dengan dirinya. Dia hanya menangis selepas wajah Natrah tiada lagi pada pandangan matanya.

“Please take care of my child, Mr. Hugh”, rayu Che Aminah pada penyelia asrama itu.


Che Aminah tidak berlengah. Dia terus ke pejabat peguam S.C. Goho & Company dalam usahanya untuk mengemukakan rayuan pada mahkamah agar Natrah dapat kembali ke pangkuannya dengan segera. Di sana dia bertemu dengan peguambela Encik Ahmad Ibrahim.

“Jangan bimbang hal belanja guaman. Saya akan tanggung kesemuanya”, janji Che Aminah pada Ahmad.

Berkat kesabarannya, rayuannya dipertimbangkan mahkamah. Dia menerima berita gembira. Gembira Che Aminah bukan kepalang. Natrah akhirnya kembali ke pangkuannya. Dia menjamu tetamu-tetamu yang berkunjung ke rumahnya dengan pelbagai makanan sempena kepulangan Natrah. Dia juga menghadiahkan songket tenunan Terengganu pada setiap tetamu yang hadir.



Namun, panas tidak sampai ke petang. Khabar angin bertebaran luas mengatakan Natrah akan diarahkan untuk kembali ke pangkuan keluarga kandungnya. Che Aminah tidak senang duduk. Dia tidak mahu pisang berbuah dua kali.

Akhirnya Mak Cik Wok dan Che Aminah duduk semeja. Mereka turut memanggil Mansor Adabi, anak kepada Mak Cik Wok dan juga Natrah untuk turut sama.

“Mek nampak Mansor macam suko sama Natrah. Apa kata kalau kito bince bab munakahad”, Ibu Mansor membuka cerita. Mansor tersenyum. Natrah malu tersipu-sipu.

“Oghe ghoyak kalau diam maknanyo setuju”, kata Mak Cik Wok sambil menepuk perlahan paha Che Aminah seolah-seolah memberi petanda kata sepakat telah dicapai. Cinta mereka direstui. Hubungannya bermula apabila Natrah diajar Bahasa Inggeris oleh Cikgu Mansor sepanjang Natrah menginap di Girl Homecraft Centre. Mansor jatuh cinta pandang pertama pada Natrah. Begitu juga dengan Natrah yang jantung hatinya tertusuk busur panah asmara pemuda melayu itu.


Mereka disatukan secara nikah gantung di rumah bapa angkat Mansor, di Seranggoon Road, Singapura. Berita pernikahan Mansor dan Natrah cepat sampai ke telinga ramai orang. Ketika itu usia Natrah baru sahaja 13 tahun. Manakala Mansor sudah mencecah usia 22 tahun. Pernikahan yang disifatkan dibawah umur itu mendapat liputan yang terlalu luas sehingga membangkitkan perasaan tidak puas hati kerajaan Belanda.

Wartawan mula mendekati Mansor untuk mendapatkan berita. “Cukup! Saya tidak mahu berkata apa-apa. Cerita dari mulut saya diputar belit. Saya pula dituduh fidofilia. Saya menikahi Natrah secara sah”, terang Mansor.

Ahmad Ibrahim menyelak lembaran akhbar Nadi Melayu. Pojok hadapannya adalah berita pernikahan Natrah dan Mansor Adabi. Dia agak terkejut. Langkahnya semakin laju menuju pejabat guamnya.

“Kenapa Che Aminah tak rujuk dengan kita dulu. Ini Singapura. Tanah jajahan British. Sudah pasti kita makin susah. Sini ada Common Law. Lainlah kalau nikah di Terengganu”, getus Ahmad Ibrahim.

Rakan-rakan guamannya mengangguk-angguk kecil. Kes Natrah dijangkakan menjadi semakin sulit. Tambah-tambah apabila Natrah, gadis berketurunan Belanda bernikah pada usia yang cukup muda iaitu 13 tahun. Sudah pasti ia menjadi isu besar di mahkamah.


Di sebuah pejabat parti politik, isu Natrah turut dibincangkan. “Mak bapak kita semua kahwin di usia muda. Apabila sampai akil baligh, bolehlah seseorang muslim itu bernikah”, terang Burhanuddin Helmi.

“Benar. Dalam undang-undang syariah Islam, perempuan yang umurnya 13 tahun dibenarkan berkahwin sebagaimana isteri Nabi Muhammad, Siti Aisyah. Kita mesti bantu Puan Aminah kumpul dana khidmat guamannya. Kita mesti bebaskan Natrah. Orang putih sangat dungu dalam hal sebegini”, tambah Karim Ghani dengan penuh semangat.

Seperti yang dijangka, kes Natrah kembali diheret ke mahkamah.

diambil sagahayat.blogspot.com

bersambung....

0 comments: